Hatchette
Dok nije baš kao “Apple protiv Samsunga,” rijetke su rasprave i borbe koje su važnije od trenutnog rata između “Hachette protiv Amazona.”
Četvrti najveći svjetski izdavač i Jeff Bezosova Trgovina Svega se bore oko uvjeta u njihovom distribucijskom ratu. U raznim dijelovima rata, Amazon je igrao prljavo — često na račun kupaca — skrivajući pretplate, povećavajući dostavno vrijeme, te smanjujući popust na Hachette knjige, što uključuje knjige od Davida Baldaccia i Malcolma Gladwella. Iako su konačno dogovorili mir, nijedna strana ne slavi.
Danas, usred ovog nelagodnog mira, Hachette je otkrio dogovor sa jednim izdavačem koji je suprotnost od Amazona: Gumroad.
Gumroad je portal koji dozvoljava trgovinu između umjetnika, glazbenika, i pisaca da direktno prodaju svoje proizvode ljubiteljima, dok zaobilaze velikane kao iTunes i Amazon. Partnerstvo koristi Gumroadovu integraciju sa Twitterovim novim dodatkom “Buy Now”, koji dozvoljava kupnju knjiga ljubiteljima autora kao što je Amanda Palmer i The Art of Asking ili od The Oniona The Onion Magazine: The Iconic Covers that Transformed an Undeserving World direktno od autorovih tweetova.
Dok Gumroad nije ime kao Amazon ili iTunes, počinje mamiti sve više umjetnika, kako velikih tako i malih, zahvaljujući svojoj prilagodljivoj platformi. Tvrtka uzima samo 5 % od svake transakcije plus 0.25 američkih dolara po transakciji, što direktno donosi više novca autorima. No ne samo to, Gumroad dozvoljava svojim korisnicima pristup prema puno većoj bazi podataka. Te naravno, platforma dozvoljava prodaju jednistvenih paketa. Na primjer, svatko tko kupi Palmerinu knjigu kroz Gumroad dobiti će usto i potpisanu sliku te stranicu iz originalnog rukopisa, zajedno sa bilješkama od njezina muža Neila Gaimana.
Koliko bi se trebali zabrinuti iTunes i Amazon s obzirom na Gumroad?
“Gledajući na iTunes, Amazon, naša nova ekipa, uspjeli smo napraviti nevjerojatne stvari,” rekao je Ryan Delk, koji radi na Rastu za Gumroad te vodi ovo partnerstvo. “[No] ne mislim da je ovakav tip inovacije u tržištu distribucije gotov.”
Dok je Gumroad dobar za male, nedokazane umjetnike, sve više dobiva pozornost od poznatih, kao Eminem, Ryan Leslie, te sada Hachette, što je do sada najjače partnerstvo. No što sprječava Gumroad da ne postane kao Spotify ili Pandora — drugim riječima, samo još jedan kotač industrije?
Delk kaže da će Gumroad pažljivo birati svoje partnere — te da se Hachette već davno dokazao kao ispravan izbor u svojoj borbi sa divom, kao što je Amazon, za prava malih umjetnika.
“U cijeloj industriji, neovisno da li je u pitanju glazba ili izdavaštvo, svi igraju važnu ulogu,” Delk je otkrio. “Dio na koji gledamo najviše u Hachette je taj što zaista pomažu da najveći dio novca pripadne autorima.”
Ovakva promjena distribucije se neće dogoditi preko noći. Postoje duboki interesi — na jednoj strani iTunesa i Amazona te na drugoj strani izdavača — koji neće lagano pokleknuti. No sklapanjem poslova kao sa Hachette, gdje platforme, izdavači, i tvorci mogu surađivati u distribuciji te još pritom svi zaraditi, Gumroad polako počinje oblikovati budućnost kreativne industrije. Te po prvi puta unazad nekoliko godina, ta budućnost nije tmurna.