Dungeons and Dragons
Dungeons & Dragons jedna je od starijih i popularnijih roleplaying igara, nastala još 1970-ih godina inspirirana fantasy pričama i romanima J. R. R. Tolkiena, Fritza Leibera, Jacka Vancea, Roberta E. Howarda i drugih. Ideja je bila omogućiti ljubiteljima fantasya da igraju fantasy likove s kojima onda doživljavaju avanture u fantasy svijetu.
Igrači D&D-a izmišljaju nestvarne likove koje upuštaju u zamišljene pustolovine. Tijekom svake od tih pustolovina se bore s različitim nestvarnim čudovištima, skupljaju blago, međusobno komuniciraju i stječu iskustvene bodove, postajući sve moćniji i moćniji kako igra napreduje. ”D&D” je napravio odmak od igranja rata u tradicionalnom smislu, tako što je, umjesto legija i vojski, svakom igraču dodijeljen određeni igraći lik. D&D također razvija koncept gospodara tamnice (engl. Dungeon Master, DM), pripovjedača i suca odgovornog za stvaranje izmišljenog okvira ili postava (engl. ”setting”) igre, koji usmjerava djelovanje likova kojima upravljaju igrači i upravlja ulogama dodatnih neigraćih likova. Igra obično napreduje kroz niz sastanaka igrača i DM-a, kada se naziva “kampanja” ili borbeni pohod. Svaki igrač igra s jednim likom, iako neke igre dopuštaju i igranje s više likova. Igrači i DM pomoću papira i pisala (ili elektroničkog pomagala) vode zabilješke o aktivnostima, osobinama i imovini likova. Tiskana pravila igre pojašnjavaju način na koji se stvaraju likovi i oprema za pustolovinu, kako rade njihove moći i sposobnosti, kako se odvija komunikacija i borbe, te opisuju čarolije i stvari na koje likovi mogu naići. Međutim, pravila nastoje i potaknuti DM-a na mijenjanje pravila tako da odgovaraju potrebama vlastite kampanje i skupine s kojom igra.
Prvi uspjeh ”Dungeons & Dragons” brzo dovodi do porasta broja sličnih igraćih sustava, poput RuneQuesta, Tunnels and Trollsa, Travellera i Arduina. Unatoč konkurenciji ”D&D” je nastavio dominirati svijetom industrije RPG-a zadržavajući nedodirljivo mjesto na istome tržištu. Godine 1977. igra se dijeli u dvije djelomice različite inačice: jednostavniju ”Dungeons & Dragons” i složeniju “Advanced Dungeons & Dragons” (AD&D ili ADnD, engl. napredni Dungeons & Dragons). Godine 2000. ukida se pojednostavljena inačica i objavljuje treće izdanje igre kao prva veća revizija ”AD&D”-a. Trenutno dostupna inačica igre, objavljena u listopadu 2014., je ”Dungeons & Dragons v.5”.
Glavna joj je karakteristika potpuno novi sustav koji je izjednačio pravila napredovanja za sve klase.
Bitno je istaknuti da se D&D (barem idealno) ne zasniva na međusobnom natjecanju kao društvene igre poput Monopolya, nego na suradnji igrača i DM-a koji kroz svoje igranje likova stvaraju jednu priču.
Pored D&D-a postoje i drugi popularni sustavi poput GURPS-a (Generic Universal RolePlaying System) Stevea Jacksona ili pak White Wolfova Storytellera. Svjetovi pak u kojima igrači mogu roleplayati mogu biti najrazličitiji: od Tolkienovskog fantasya preko cyberpunka ili horora pa sve do različitih povijesnih razdoblja našeg svijeta.
Za temeljno igranje D&D-a potrebne su tri knjige:
Player’s Handbook – u kojemu se nalaze opisana sva bitna pravila za slaganje likova u D&D-u, kao i pravila vezana uz borbu ili upotrebu magije.
Dungeon Masters’ Guide – knjiga u kojoj se nalazi čitav niz uputa i pravila za Dungeon Mastere koje su mu neophodne za dobro vođenje.
Monsters Manual – popis i podaci o čudovistima koje DM moze iskoristiti u igri protiv svojih igrača (koliko su jaki, kakve sposobnosti imaju, koje su im jake i slabe strane itd.)
Svaka od tih knjiga je sama po sebi dosta skupa. Cijena svake od njih kreće se oko 200 kuna.
Pravila sama, bez nekakvog flavor teksta, opisa i ilustracija možete besplatno skinuti.