Dungeons & Dragons, 5th Edition (D&D)
Autor: Ivan Gudelj
Nakon višegodišnjeg pričanja o resetiranju edicija, Wizard of the Coast je konačno to i napravio.
No, prije nego što nastavim sa recenzijom jedan disclamer. Zbog određene matorosti i lijenosti autora, neke pojmove jednostavno neću prevoditi na hrvatski jezik; jednostavno ne vidim smisla u tome, a i većina ljudi koji čitaju ovaj post bi bez nekih većih problema trebali razumijeti na što se odnose. Ukoliko nekome to smeta, žao mi je što vam se ne prevodi 4-5 riječi koje, iako postoje u hrvatskom riječniku, jednostavno ubijaju smisao i kontekst tih riječi. Da ne spominjem kako mi smiješno zvuči govoriti “nanosim ti štetu”. To sam već napravio čitatelju samim time što sam napisao članak i dotični ga čita, to ni ne bih trebao posebno naglašavati.
A sada za nastavak, evo slika naslovnice prve knjige koja je izašla 18.8, core rulebook seta, Player’s handbook.
Ostale knjige su najavljene 30.9 (Monster’s manual) i 9.12 (Dungeon’s Master Guide).
Pošto se o D&D-u može puno pričati, taj cijeli dio ću preskočiti, pa ću samo iznijeti svoje mišljenje o onome što sam do sada imao priliku pročitati.
ZAŠTO BAŠ 5TH ED?
Jednostavno. Nešto novo, nešto divlje.
Uredu, kako ne bi ostalo samo na tome, istina je da nakon nekog vremena jednostavno ljudi trebaju nove izazove. Nastavak svijeta, nove avanture itd. Često zna biti zanimljivo što su kreatori jedne od najpopularnijih društvenih igara zamislili kao nastavak. Ne mora nam se uvijek sviđati, ali zanimljivo je istražiti i vidjeti.
Isto tako, nakon čitanja 4th ED-a, nekako sam ostao poprilično razočaran. Previše približavanja online generaciji i gubitak te neke čari. Rezultat tome je bio nastanak Pathfindera, koji opet ima neke svoje filozofije. Ukratko, trebao im je reset franšize. Isto tako 3.5ED je bila zabavna, ali poprilično neizbalansirana i kompleksna za uvođenje novih ljudi. Neki bi se složili da to tako i treba biti, pa da se iskorijene ljudi kojima nije stalo do učenja, razmišljanja. Isto tako ne znam niti jednu osobu koja radi preko 60+ sati tjedno da mu je do učenja više knjiga pravila samo da bi se možda jednom mjesečno/tjedno zabavio sa društvom po par sati.
OK, KADA JE VEĆ TOLIKO BRANIŠ, PO ČEMU JE TAKO SJAJNA?
Nije sjajna niti savršena. Ova edicija, kao i sve druge, je drugačija. Nekima će biti bolja i zabavnija, neki će se nostalgično sjećati kako napucati neki skill, combat itd. i biti bogovi i batine (ah, kad se sjetim mog malog gargoyle-a koji je išao okolo grickati i grebati i mog wizarda koji je imao plan osnovati extraplanarni bordel, nekako mi bude toplo oko srca).
Nego da nastavim prije nego što odem u ulicu sjećanja. Sveukupno edicija djeluje puno jednostavnija od starijih izdanja, ali opet dovoljno kompleksnija i različitija od 4th E tako da nisu svi likovi identične kopije.
MEHANIKA, KAKO SE ŠTA PONAŠA?
Sistem je i dalje d20. Sve se vrti oko te čarobne kockice, sa iznimkom od par detalja kao što su hit points, damage i duration nekih stvari.
Znači bacate kocku koja ima brojeve od 1 do 20, sa određenim bonusima i gledate da li ste probili nečiji DC (Dificulty Check), AC (Armor Class) ili nešto deseto.
To se događa kada god pokušavate napraviti neku radnju koja nema automatski uspjeh ili neuspjeh. Neke od njih su napadanje, castanje spellova, penjanje po planini dok te napucavaju goblini, nagovaranje stražara da te pusti u odaje princeze da ju otmeš (ili iživiš neke svoje perverzne maštarije) itd.
U osnovi sistem je iznimno jednostavan. Pokraj d20 kocke, eventualno imate proficiency bonus na koji dodajete i ability score. I to je to. Neki spellovi i bard songovi mogu vam pomoći, ali uglavnom je to to. Jednostavno, direktno, bez puno filozofiranja.
PO ČEMU JE MEHANIKA RAZLIČITA U ODNOSU NA PRETHODNE EDICIJE?
Zapravo, sa iznimkom od prethodnih edicija, gdje je igrač morao odlučivati za skoro svaki aspekt svog lika dok ga razvija, u 5thE to je sve mainstream-ano.
Znači, proficiency bonus je svakom isti i jednako se odnosi bez obzira što vi igrali. Igraš Fightera sa snagom 18? Kada zbrojiš te osnovne bonuse, bonus na napad na 20-tom lvl-u je i dalje 10. Igraš Wizarda sa snagom 18? Imaš jednaki bonus na to-hit kao i fighter. Nema razlike. Ista stvar sa skill-ovima, save-vovima. Sve je to manje više jednako. U čemu je onda štos? Pa ti proficiency bonus se dodaje samo na stvari s kojima je tvoja rasa/klasa dobra. Zašto wizard neće biti toliko dobar u borbi kao fighter iako imaju isti bonus? Pa jednostavno, fighter dobiva druge stvari koji mu tu pomažu, kao što taj bonus dodaje i kada koristi greatsword, što wizard nema. Stilovi koji mu daju bolji damage kada vitla ta oružja, dodatne napade u rundi, taktičke manevre… i tako dalje.
Pored toga, uvedena je jedna novina kod tog d20 sistema koja daje dodatnu razliku između dva lika. Advantage/Disadvantage. I u jednom i u drugom slučaju bacaš dvije d20-ice. S tim da kada imaš advantage uzimaš veći od 2 roll-a, a ako imaš disadvantage uzimaš manji od 2 roll-a. Pa ako želiš igrati halfling wizarda koji vitla greatswordom, budi spreman na to da nemaš proficency bonus i imaš disadvantage. Znači bacaš dvije 20-ice, uzimaš manji od dva rolla i dodaješ samo svoj strength. Čestitam, dokazao si zašto se tako bore samo siledžije koji su preglupi i prelijeni sa korištenje spellova. Zato što si ti bio preglup i prelijen za naučiti koristiti ogromne mačeve.
Ukratko, mehaniku su za učenje znatno skratili i pojednostavili. Razlike nastaju isključivo po rasama i klasama kakvog si lika zamislite i to je to.
KLASE, RASE, SKILLOVI?
Ovako, kada pravite lika, birate njegovu rasu i klasu. Rase, kao što samo ime govori, jeste rasna opredijeljenost. U PHB-u (Player’s Handbook) dolaze core rase koje su se nalazile i u prethodnim edicijama: Human, Half-Elf, Half-Orc, Elf, Halfling, Dwarf, Gnome, Dragonborn, Tiefling. Sve imaju neke svoje posebnosti i nedostatke. Osim humana, njega svi vole i mrze.
Ukoliko ste igrali starije edicije, svaka rasa je imala penale na stat. Sada više toga nema, sve rase imaju isključivo bonuse. Biranjem podrase (obavezno je) imate i neke dodatne bonuse. Čisto da malo začini lika. Za specifične detalje, samo pročitajte malo knjigu.
Nakon biranja mamice i tatice, birate što ste radili u životu do ovog trenutka. Odnosno profesionalnu okupaciju. PHB nudi 12 osnovnih klasa: Barbarian, Bard, Cleric, Druid, Fighter, Monk, Paladin, Ranger, Rogue, Sorcerer, Wizard i Warlock.
Neću ići u detalje koja klasa radi što, to zaigrajte pa vidite sami. Što se tiče ostalog, klasa vam određuje hit pointe po lvl-u, skill-ove i oružja na koje vam ide proficiency bonus i na koje save-vove vam idu ti bonusi, i naravno spell-ovi.
Odmah da i razjasnim neke stvari starosjediocima. Sve klase sada imaju 1 ili maksimalno 2 relevantna stata vezano isključivo za njihovu klasu, ne uključujući konstituciju. Isto tako, inteligencija više ne utječe ni na što. Ni na dodatne jezike ni na dodatne skillove. Kada je u pitanju min max, gledate isključivo to. Ne treba više razmišljati da li staviti neki veći stat u int zato što misliš da ti trebaju dodatni skillovi. Čemu onda uopće stavljati u druge statove? Jednostavno. Zbog skill-ova i save-ova. I dalje određeni skill-ovi zahtjevaju određeni stat. Želiš se popeti, a nemaš athletics ni strength? Šteta. Wizard ti baca spell koji zahtjeva Int save a tebi inteligencija 6? Budi spreman da ćeš mu biti potrčko. Jednostavno, svi stat-ovi su bitni. Neki malo više neki malo manje.
Pokraj biranja core rase, tijekom level-iranja će se ponuditi izbor stila ili specijalizacije. Te specijalizacije zapravo predstavljaju nešto što je starijim generacijama poznato kao Prestige Class. Odnosno uža specijalizacija za određene klase. U jedno ruku je to dobro, jer pojednostavljuje sustav pa se igrači mogu više orijentirati na priču. Osobno mi je bio draži otvoreni pristup 3.5E, gdje su bili potrebni jedino određeni uvjeti ispunjeni da bi nešto postao, a kako ćeš doći do njih je tvoj izbor. Sada je to sve vezano direktno uz samu klasu.
Skillovi su zapravo jednostavni. Ovisno o klasi imaš pristup određenom setu skillova i koliko tih skillova možeš izabrati da budeš proficient u njima, tj. na koliko njih dodaješ proficiency bonus. I to je to. U redu, imaš i svoj background koji ti možda može dati dodatne skillove ili dodatni izbor skillova. I rasa isto. I DM ako imaš jako lijepe okice i\ili radiš usluge ispod stola.
Za one koje zanima, općenito skillova ima daleko manje nego u prethodnim edicijama. Nije da ima manje radnji sa njima, nego su jednostavno grupirani. Slično kao što je to napravljeno u 4th E i ADnD (2nd E).
KRAJ
Konačno je i to došlo.
Nakon čitanja PHB-a, mogu reći da sa određenom dozom uzbuđenja očekujem ostale knjige da izađu. Ako ništa, da vidim kako cijela edicija izgleda u kompletu. Do sada nisam razočaran edicijom, djeluje solidno. Malo mi je žao što nema više toliko razmišljanja oko razvoja lika, jer sam volio otvorenost 3.5E. Stvarno se moglo svašta napraviti, ali to sam onda opet ja. Djeluje kao da pokušavaju staviti veći naglasak na priču, a manje na brojeve. I to možda ispadne jako dobro, no jedan mali dio mene će plakati što više neće biti potrebe za kalkulatorom u određenim trenucima i vikanju kao nasred tržnice: ja ti dajem +1 od spella, imaš +2 od flanka, ne zaboravi da imaš još +2 od charge akcije…, svim drugima djeluje kao da će edicija biti zabavna.